Hur många timmar har du lagt ner på spel?

SweClockers.com har en diskussionstråd med frågan Hur många timmar har du lagt ner på spel?

Många har lagt över 1000 timmar bara på ett spel. Många lägger över fem timmar per dag.

Kommentarerna lyser av stolthet och det är ingen tvekan om att man tar sin hobby på stort allvar. En person som satsar lika mycket tid och energi på exempelvis gymnastik eller matematik skulle imponera på omgivningen men på samma sätt är det inte med spelandet. Varför är det så? Är det kopplat till prestation? Få personer tränar väl gymnastik 30 timmar i veckan om de inte når resultat på tävlingar. Och den som vinner framgångar i spelturneringar vinner omgivningens respekt.

Återstår då frågan om mening för alla dem som lägger mycket tid på spel utan att för den skull sikta på att bli bäst. Förutom det rena underhållningsvärdet lär man sig mycket av att spela. Man övar problemlösning, reaktioner, språk, spatialt tänkande, mm. Glädjen i att behärska något ger självförtroende. Tillfredsställelsen i att skaffa sig djupa kunskaper och förfinade förmågor är en bra grund för framtida lärande.

Kan då inte de som spelar få hålla på så mycket de vill? Omgivningen tycker ofta annorlunda. Föräldrar, vänner, lärare m fl har synpunkter på hur tiden skulle kunna användas bättre. Relationer, hälsa och studier kan bli lidande.

Vad får det för konsekvenser om man lägger motsvarande ett heltidsjobb på att spela när man samtidigt pluggar?

Vad skulle man kunna uppnå i stället om motsvarande tid lades på att lära sig programmera, cadda, designa hemisidor eller starta företag?

Posted in Datorspelsberoende.

2 Comments

  1. ”En person som satsar lika mycket tid och energi på exempelvis gymnastik eller matematik skulle imponera på omgivningen men på samma sätt är det inte med spelandet. Varför är det så? Är det kopplat till prestation?”

    Anledningen till att spel inte imponerar omgivningen lika mycket som t.ex matematik eller gymnastik är att människor som inte spelar datorspel seriöst (en stor del av Sveriges befolkning) oftast inte förstår vad det innebär att vara ”bra på spel”. De förstår alltså inte vad det innebär när någon är ”bra på att spela” och hur svårt det faktiskt är att uppnå en så hög nivå av skicklighet. Även om de skulle förstå hur svårt det var så skulle många fortfarande se denna skicklighet som slöseri på tid då de endast ser spel som ett sätt av döda tid istället för en seriös form av konst, underhållning eller en kompetitiv aktivitet.

    Nästan alla har vuxit upp i en miljö där de som är duktiga på matematik och sporter som t.ex gymnastik är respekterade, och många föräldrar uppmuntrar sina barn att bli duktiga på dessa aktiviteter. Men nästan ingen har vuxit upp i en miljö där datorspelande har blivit uppmuntrat eller respekterat av en förälder då datorspel har setts som en osocial aktivitet som i de flesta fall endast påverkar barnet negativt. Alltså så blir vi uppfostrade till att ha mer intresse i vissa aktiviteter än andra.

    ”Vad skulle man kunna uppnå i stället om motsvarande tid lades på att lära sig programmera, cadda, designa hemisidor eller starta företag?”

    Vad skulle man kunna uppnå i stället om tiden som du lade på att vara ute med vänner, se på tv, se på film, lyssna på musik, gå till gymmet, träna nån sport eller njuta av konst? Spel är bara ett av oändligt många sätt att spendera tid på något annat än jobb och plugg. Självklart kan man uppnå något fantastiskt om man spenderade all tid som man har spelat på att studera, men det kan man säga om nästan alla aktiviteter. Det finns en anledning till att man är med kollar på tv, är med vänner eller sportar istället för att plugga och samma anledning gäller för spelande.

    • Tack för ditt svar. Jag håller med om vad du skriver om att den som spelar får mindre respekt av omgivningen därför få personer känner till vad det handlar om. Det är ett övergående problem eftersom fler och fler vuxna själva spelar eller har spelat. Turneringar och rankningar gör det också lättare att bedöma vem som är duktig.

      Jag håller också med om att spelandet kan ses som ett fritidssysselsättning som vilken som helst. Spelandet utvecklar dessutom många nyttiga förmågor, exempelvis spatiala, kommunikativa, samarbets förmåga mm. Konkret skolnytta har man i engelska om in te annat.

      Du skriver att ”Självklart kan man uppnå något fantastiskt om man spenderade all tid som man har spelat på att studera, men det kan man säga om nästan alla aktiviteter. Det finns en anledning till att man kollar på tv, är med vänner eller sportar istället för att plugga och samma anledning gäller för spelande.” Vilken är anledningen till att man väljer att inte plugga? Att elever är omotiverade ser vi i skolan. Ett sätt att möta det är med bättre undervisning men jag tror det finns en annan viktig aspekt. Till skillnad från tv, sport och socialt umgänge verkar det finnas en beroendeframkallande komponent i datorspelandet som gör att många spelar mer än de egentligen vill eller borde. Håller du med om det?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *