Lektion 2

Är ditt datorspelsberoende OK?testet smal

Börja med testet med samma namn.

Diskutera om testresultatet stämmer med elevernas uppfattning.

Granska frågorna/påståendena och diskutera om de tyder på datorspelsberoende. Några av påståendena hör till ytterligheterna. De målar upp en bild av hur illa det kan gå. Andra frågor kanske inte alls indikerar datorspelsberoende. Diskutera vad hur eleverna själva skulle definiera ett datorspelsberoende.

Följdfrågor:

  1. Känner de någon som är datorspelsberoende?
  2. Yttrar sig beroendet olika för olika typer av spel?
  3. Kan man vara beroende av annat i datorer, exempelvis sociala medier?
  4. Vilka tecken tycker ni tyder på datorspelsberoende.

Syftet med testet är inte att påvisa att massor av eleverna är datorspelsberoende men att sätta igång tankarna hos dem.

Exempel på kommentarer

En elvaåring gjorde testet och kom i gul zon eftersom han spelar mycket telefonspel. Han tyckte inte att han ”ljuger om när och hur ofta du spelar för att lugna sin familj” men senare fann hans mamma att han gömde sig med telefonen under täcket och spelade halv ett på natten. Det blev en nyttig diskussion om detta.

En kille som utbildar sig till javaprogrammerare blev väldigt provocerad av hemsidan och testet. Han ifrågasatte frågorna, poängsättningen och gränserna. Han befanns vara i röd zon. Det viktiga är inte huruvida han är i röd zon eller inte utan att han börjar reflektera över sitt datorspelande.

 

<– Lektion 1Lektion 3 –>

Lärarhandledning