Öppet hus – en undersökning

Arduino Uno - R3

I går hade vi öppet hus på min skola (TIS Stockholm) och jag frågade som vanligt besökarna vad de gjorde med sina datorer. Gjorde i betydelsen skapa. Alltså utöver att de spelar, kollar film och är på sociala medier. Ett fåtal av dessa blivande tekniker och ingenjörer utforskar något av alla de verktyg som finns för att använda datorn kreativt. Någon har börjat titta på html, en annan har lärt sig lite Javascript. Men de flesta har inte gjort någonting.
Då känns det skönt att kunna berätta om hur vi jobbar. I kursen Teknik 1 kommer de att få lära sig html, CSS, Javascript, Sketchup, Arduino, Raspberry Pi, Lego Mindstorms och WordPress. Inte så att de blir fullärda men tillräckligt för att de ska kunna lära sig vidare på egen hand.
Alla elever gillar inte allting men de flesta fastnar för något av det som jag introducerar. Jag älskar att se hur de fortsatt hemma med ett eget projekt av något slag efter min introduktion i skolan. Det är superkul att se hur de i tvåan bygger sina UF-projekt på kunskaper som de har genom att de grottat in sig på något område.
Eller som John i tvåan sa – jag spelade mycket tills jag köpte min Arduino.
Posted in Datorspelsberoende.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *