Utvärdering av lektion 1 på TIS Stockholm

Vår undersökning av onlinetiden hos eleverna på TIS i Stockholm blev klar i december. Det innebär att vi kn utvärdera hur lektion 1 fungerar i praktiken på mentorstiden.

  • Tre lärare har genomfört övningen i sina klasser med sammanlagt cirka 65 elever.
  • 51 elever svarade på frågan om hur mycket onlinetid de har efter skolan
  • 35 % av de som svarat på frågan är mer än sex timmar online efter skolan.
  • Övningen gav upphov till intressanta diskussioner i klasserna.
    • Räknas telefoner och spelkonsoler som onlinetid?
    • Räknas Netflix, Instagram, Facebook som onlinetid?
  • Vi hade givande diskussioner i kollegiet
    • Vår kurator erfar att åtta av tio elever som kommer till henne anger att de spelar för mycket
    • Vi lärare är viktiga förebilder för eleverna. Hur använder vi datorn på lektionerna? Händer det att vi förlorar oss i att kolla mejl eller sociala medier på lektionstid?
    • Är vi lärare synliga på nätet efter skoltid? Kan eleverna ställa frågor till oss? Ser de vår aktivitet på sociala mediers och vad innebär det för bilden av oss?

Erfarenheter

  • Servern var seg vid tillfället  – (jag hade WP Super Cache avslaget 🙁
  • Lärarna löste det genom att låta eleverna svara på frågan rad för rad.
Posted in Datorspelsberoende.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *