Vi kan skapa egna spel!

Skärmavbild 2016-01-02 kl. 23.34.47Under julen har jag lärt mig grunderna i Unity3D. Jag kom så långt att jag har gjort ett eget litet spel. Jag hoppas kunna inspirera andra att inte bara spela spel utan även skapa egna. Det är roligt för egen del och med en bra idé kan man säkert roa andra med sitt spel. Dessutom får man en enorm respekt och beundran för dem som skapar riktiga spel.

Ett bra botmedel mot datorspelsberoende är att ersätta det med något annat. Det kan vara jobb och familj om man är äldre eller att man bestämmer sig för att satsa på skolan om man är yngre. Jag gillar att erbjuda positiva alternativ till spelande och slösurfande. Spelmotorn Unity3D är ett måste att lära sig om man gillar spel och man kan skapa mycket annat också. På vägen lär man sig programmera vilket man har ännu större glädje av.

Unity3D är fungerar på Mac och PC och mengd andra plattformar och det är gratis. Unity3D är en spelmotor som hanterarar fysikens lagar som gravitation och kollisioner. Det går utmärkt att ta in cad-konstruktioner från exempelvis SketchUp. Det är ett avancerat och svårt program. Först satt jag bara och prövade och klickade runt men det gav inget. Man måste läsa på en del innan men kan få något produktivt att hända.

Jag körde den första av en serie tutorials på deras hemsida, Roll-a-Balll. Den innehåller nio steg med en film om cirka tio minuter på varje. De script som man ska lära sig skapa finns jämte filmen och jag ska erkänna att jag fuskade vid några tillfällen. Det viktiga är att denna första tutorial ger inblick i de mest grundläggande funktionerna och begreppen i Unity3D.

När jag var klar med övningen hade jag ett färdigt spel. För att sätta en egen knorr lyfte jag in en fin cad av skolan som eleven Jesper har gjort. Jag arrangerade om några av spelobjekten och vips hade jag ett ”eget” spel.
Det tog ett par timmar att komma igång men det var det värt. Nu hittar jag i programmet och kan  bygga vidare. Den känslan vill jag dela med mig av. Självklart kommer jag att låta mina elever göra samma sak och bygga vidare på detta när terminen startar.
Den demo jag har är inte vacker. Den fungerar och den visar hur långt man kommer med en begränsad insats. Styrkan med en ofärdig demo är att den genast sätter igång tankarna om hur den kan förbättras. Både rent tekniskt och med kreativ idéutveckling. Det här tror jag kommer att bli en succé hos många av eleverna. Inte alla men tillräckligt många för att jag ska få den där sköna känslan som man får när man ser att eleverna fortsätter med det vi gjort på lektionen när de är hemma eller på rasterna. Jag kommer att låta dem jobba i små grupper som utvecklar olika spel på min grund och det kommer att bli mycket spännande.
Filen med mitt spel ligger zippad nedan för den som vill pröva.
Posted in Datorspelsberoende, kreativt skapande, Programmering, Utveckla sig själv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *